Pressmeddelande vallöfte: S i Örebro län vill satsa på arbetsmiljökommission

I dag presenterade Socialdemokraterna i Örebro län sitt vallöfte för en förbättrad arbetsmiljö för regionens vårdpersonal den kommande mandatperioden. Vi vill satsa på en gemensam arbetsmiljökommission tillsammans med vårdens fackliga organisationer. Under en pressträff i Karlskoga presenterade partisekreterare Tobias Baudin, socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi och regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn vallöftet.

Två av de största utmaningar Region Örebro län har framför sig är att det inte finns tillräckligt med vårdpersonal och att vi behöver korta vårdköerna. Därför är det av största vikt att region Örebro län är en bra offentlig arbetsgivare.

– För att vi ska kunna fortsätta ha en god vård i region Örebro är det tydligare än någonsin att vårdens medarbetare måste få bättre arbetsvillkor, säger Andreas Svahn (S) regionstyrelsens ordförande.

Det ska vara möjligt för vårdens medarbetare att kombinera jobb och privatliv och att kompetensutveckla sig om man så vill. Det är nödvändigt för de som jobbar hos oss idag, men också för att vi ska kunna rekrytera den arbetskraft vi behöver.

– Vi ska ta tillbaka demokratiska kontrollen över välfärden. Vi behöver fler som arbetar i sjukvården. Dom är värda en arbetsmiljö som gör att man orkar göra det viktiga arbete dom genomför, säger Tobias Baudin (S) partisekreterare.

– Det här är ett viktigt vallöfte. För att kunna leverera en god vård dag efter dag måste också arbetsmiljön fungera bra, säger Ardalan Shekarabi (S) socialförsäkringsminister.