Ernkrans vald till ordförande för Utbildningsutskottet

Under tisdagseftermiddagen beslutade den socialdemokratiska riksdagsgruppen att välja Hallsbergaren Matilda Ernkrans (S) till ordförande för Utbildningsutskottet efter Lena Hallengren som numera är Barn- äldre och jämställdhetsminister. Matilda Ernkrans har sedan 2002 representerat Örebro län i riksdagen och är sedan 2010 ordförande för riksdagens miljö- och jordbruksutskott.

–       För mig känns det oerhört spännande att få kliva från en framtidsfråga, klimatet, till en annan, nämligen utbildning. Jag ser fram emot en tid där vi kan lyfta fler av de frågor som är avgörande för att vi få ett jämlikt kunskapssamhälle, säger Matilda Ernkrans (S).

–       Jag ser fram emot att engagera mig i en av våra viktigaste frågor, att ge varje barn och ungdom förutsättningar att växa och utvecklas. Vår politik innebär stora satsningar på skolan för att stärka Sverige som en utbildningsnation, i motsats till de borgerligas förslag om stora skattesänkningar med efterföljande nedskärningar i välfärden, säger Ernkrans.