Vi följer upp våra löften – Samhällets hjältar förtjänar att känna sig trygga på jobbet

Ett av våra löften i valet var att stärka tryggheten för personal inom vården och blåljusverksamhet. Nu följer vi, likt flera andra löften, upp det. Våra riksdagsledamöter Matilda Ernkrans och Dennis Begic har till riksdagens kammare presenterat en motion om att se över skyddet för personal inom vård- och blåljusverksamhet.  Här nedan kan du läsa mer i en debattartikel ifrån de två.

Samhällets hjältar förtjänar att känna sig trygga på jobbet

Personal i vården och blåljusverksamheter har rätt att känna sig trygga på jobbet. Därför har vi lagt förslag till riksdagen om att skyddet för personal inom dessa områden ska stärkas.

Oavsett om man arbetar med ambulanssjukvård, i mobila team eller i anslutning till akuten så utförs ett livsviktigt arbete av de anställda inom vården. De ska ha det stöd som krävs för en trygg och säker arbetsmiljö.

För att öka tryggheten och garantera säkerheten vill vi socialdemokrater se över behoven av fler väktare och utökade möjligheter till kameraövervakning i anslutning till särskilt utsatt sjukvård och blåljusverksamhet.

Det är inte på något sätt acceptabelt att personal ska utsättas för hot och våld när de utför det för samhällets fortbestånd centrala uppdraget att på olika sätt ta hand om människor i behov av vårdens insatser. Personal som utför detta jobb är samhällets hjältar och ska känna sig trygga.

Det rättsliga skyddet för personal inom vård och blåljusverksamhet behöver stärkas. Det straffrättsliga skyddet bör även omfatta hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar i icke akuta situationer – exempelvis mobila team och också omfatta personal som arbetar i anslutning till akutintag. En god arbetsmiljö måste säkerställas.

Vi socialdemokrater fortsätter att prioritera sjukvård och trygghet. Det går före stora skattesänkningar och privatiseringar.

Matilda Ernkrans
Socialdemokraterna i Örebro län, ordförande i utbildningsutskottet och riksdagsledamot

Dennis Begic
Socialdemokraterna i Örebro län, riksdagsledamot