S i vallöfte: Snabbare väg in för barn och ungdomar som mår dåligt

För Socialdemokraterna i Örebro län är barn och ungdomars psykiska hälsa en prioriterad fråga. Därför lovar vi att ditt barn eller ungdom ska få kontakt samma dag som föräldrarna kontaktar vården.

För oss Socialdemokrater är det självklart att du ska få vård när du behöver det. Ett förebyggande arbete och en god vård och hälsa för barn och ungdomar är viktigt och förebygger större vårdbehov senare i livet. Vården behöver finnas där när våra barn och unga behöver den. Det ska föräldrarna kunna lita på.

– Den psykiska ohälsan ökar bland barn och ungdomar, därför är vårt besked tydligt. Vi vill utveckla psykiatrin för barn och unga, inte sälja ut den. Vi lovar att ditt barn eller ungdom ska få kontakt samma dag som ni söker vård, säger Andreas Svahn (S), kandidat till regionstyrelsens ordförande.

Löftet innebär att Region Örebro län ska fortsätta utveckla sitt arbete med att motverka psykisk ohälsa bland barn och ungdomar. Vi vill därför utveckla kontaktcentrum i Hallsberg, Karlskoga, Lindesberg och Örebro för att jobba mot psykisk ohälsa.

– Som förälder ska du kunna lita på att du får hjälp när ditt barn mår dåligt. Det här vallöftet känns extra bra eftersom vi vet att många föräldrar är oroliga för sina barns psykiska mående. Så ska det inte vara. Detta vallöfte är ett stort steg i att förbättra den psykiska hälsan för många barn och ungdomar i vårt län, säger Andreas Svahn (S), kandidat till regionstyrelsens ordförande.